mar 29

Årets udstillinger – sådan gik det

Status Museumsdrift, oktober 2020

Udstillinger 2020

Udstillingssæsonen er slut for i år, og vi kan se tilbage på et år fyldt med udfordringer, men også med gode oplevelser – og en vis portion stolthed over, at vi som et museum, der udelukkende drives af frivillige kræfter, har formået at vise hele 5 udstillinger.

Sæsonstarten blev udsat på grund af restriktioner, men så snart vi måtte, åbnede vi.
Textiludstillingen var aflyst, Kunstrunden blev udsat og fællesudstillingen flyttet til Svanekegaarden, fordi Gudhjem Museum ikke havde plads i kalenderen. Risikoen for smittespredning betød også, at flere af vores faste billettører meldte fra, så vi så os nødsaget til at begrænse åbningstiden til tors. – sønd. i det meste af sæsonen. Heldigvis kunne vi holde åbent alle ugens dage under Kulturugen og i efterårsferien.

Juni og Juli
Vores første udstillinger blev [dogumεnˈtɑˀ] og Nordiske Reflektioner.

Museet var gjort klar til at opfylde de nye retningslinjer om begrænsning af smitterisiko. Ferniseringer med gratis adgang blev sløjfet for ikke at samle for mange mennesker, men i stedet indførte vi smugkig for pressen inden åbningen af udstillingerne. Det har været os en stor glæde, at pressen hver gang har taget godt imod vores invitation og er mødt op, så vores udstillinger har fået god omtale hele sæsonen. De udstillende kunstnere har også været gode til at møde op til disse ”pressemøder” og give information om deres værker.

August
I august kom turen til Holkahestens traditionsrige sommerudstilling. Det var 19. gang kunstnersammenslutningen udstillede på Gudhjem Museum, og til næste år ser vi frem til at vise gruppens 20-års jubilæumsudstilling.

September og Oktober
Udstillingssæsonen sluttede igen med to udstillinger samtidig, fra den 12. september – 18. oktober. Kunstnergruppen Earthbound viste nye værker i udstillingssalen. Det var tredje gang de 5 kunstnere udstillede sammen på vores museum, så det kan vist også godt kaldes en tradition nu.
I stationsbygningen viste 5 af Bornholms bedste glaskunstnere udstillingen Bornholmsk Glas.
Den sidste var oprindelig en del af den corona-aflyste, internationale Glasbiennale. Forhåbentlig kommer biennalen stærkt tilbage i 2021, og Gudhjem Museum agter da også at lægge rum til visning af bornholmsk glaskunst til næste år igen.

Besøgstal
Udstillingerne har været godt besøgt, og både museet og kunstnerne kan glæde sig over, at der også er blevet solgt en række værker i forbindelse med udstillingerne.

Gæster:

• Dokumentar og Nordiske Reflesioner: Udstillingerne blev totalt besøgt af 431 gæster over 26 åbningsdage.
  • Holkahesten: Udstillingen blev totalt besøgt af 604 gæster over 22 åbningsdage
  • Earthbound og Bornholmsk Glas: Udstillingen var pr. 12. oktober besøgt af 1.167 gæster over 21 åbningsdage. (OBS! antallet er opgjort FØR efterårsferien).

Foto: Earthbound III, Stefan Asp