Fire byvandringer med guide den 8. og 15. juli, samt 5. og 12. august.

Fiskeriets, kunstens og turismens betydning for byens historie og udvikling, fortalt af Kirsten Laurberg Lund.

Byvandring med lokal guide

Kirsten Laurberg Lund, der er født og opvokset i Gudhjem, beretter om, hvordan Gudhjem så ud i hendes barndom og hvordan fiskeriet, kunsten og turismen har præget bybilledet gennem tiden.

Start fra Gudhjem Museum og den gamle stationsbygning. Første stop på turen er ved ankeret på toppen af Brøddan, herfra går turen hen over Holkabroen til Bokul med den betagende udsigt over hele byen med de mange røgerier.

Fra Bokul går turen videre ned i Holkadalen, hvor I får historien om Holkahesten, der huserer om natten. Ad Holkavej når I ned til hotellerne i Brøddegade. Her ligger tre hoteller på rad og række i nedre del af Brøddegade, hvor turismen havde sit indtog allerede i 1800-tallet.

I fortsætter videre ud gennem Løkkegade med Oluf Høst museet til Nørresand med den lille havn og bredebanen, hvor fiskernes garn blev hængt til tørre i fiskeriets storhedstid. Herfra går turen videre til Sorte Odde batteriet, hvorfra Gudhjemboerne forsvarede sig under Englandskrigene.

Ad Ejnar Mikkelsensvej når man til Gudhjem Havn, som var fuld af fiskerbåde indtil 1990’erne. Selve havnen har næsten ikke ændret sig siden den blev færdigbygget i 1885. Fra havnen går I op på klippepartiet ”Åsen” og hører om Pengekisten, Sankt Annæ Kapel, Grevens Dal og Gudhjem Kirke, der ligger ved siden af den gamle kirkeruin .

Sidst på turen kommer byens vartegn: Kullmanns Mølle, Danmarks største hollandske vindmølle, bygget i 1893 af en svensk indvandrer, Mats Kullmann. Turen slutter ved Gudhjem Museum.

Turene gennemføres på følgende datoer kl. 13.30 – 15.30

Fredag d. 8.juli

Fredag d. 15. juli

Fredag d. 5. august

Fredag d. 12. august

Start fra Gudhjem Museum

Pris: Voksne: kr. 80,- Børn og unge u. 18 år: kr. 25,- Inkluderer entré til museet. Turen købes umiddelbart før start på museet.

Vi anbefaler fornuftigt fodtøj. Turen er ikke egnet for gangbesværede.

OBS! Turene den 15. juli og 5. august gennemføres med Hans-Martin Bloch som guide, da Kirsten desværre er blevet forhindret.

• Date 24. marts 2022