10. september – 22. oktober “Lange udsigter”

Udstilling med Pernille Bøggild

Om udstillingen:
Pernille er opvokset på Bornholm og udstillingen “Lange udsigter” er en skulpturel undersøgelsesrække, der tager udgangspunkt i øen som fysisk fænomen og i mennesket som en ø, som et eksistentielt, psykologisk fænomen. Isoleret klippeknold, der rejser sig i havet som ensom formation eller betydningsfuld bestanddel i verden? Øen som metafor for mennesket, alene, isoleret eller en del af det store fællesskab?

Udstillingen består af samlinger af skulpturfragmenter og færdige skulpturer, der kredser omkring øen og menneskets paradoks. Rammen er hjemmet og mødet med sorgen over at miste, forsøget på at stå fast og komme videre, men udstillingen kredser også omkring angsten for at forsvinde, være i vildrede og fare vild undervejs.

Skulpturfragmenter fremstår både som ufærdige skulpturdele, begyndende krystallinske sammenvoksninger af pap og malertape og tilsyneladende mere færdige skulpturer. Noget nyt ubestemmeligt og søgende vokser frem i arbejdsprocessen som et fragmentarisk sammenvokset liv, vi kan spejle os i. Der skabes nye betydningsdannelser. Øens natur møder sorgen og nogle gange konkrete rester fra et hjem. Fars sengetæppe, mors dug og efterladte cowboybukser vokser sammen med fysiske objekter. I rummet åbner sig et nyt landskab med spor af ø og menneske. Vi bliver aldrig færdige. Altid sammensatte og på vej.

Om kunstneren:
Pernille Bøggild er vokset op på Bornholm og er uddannet på Det Kongelig Danske Kunstakademi: Arkitektskolen 2005-2008, Billedhuggerskolen 2008-2010 og Københavns Universitet: Bachelor i kunsthistorie 2021. Bag sig har Pernille desuden en uddannelse som journalist.

Pernille er aktuel med en netop afsluttet gruppeudstilling ”Tilbage til rødderne” på Sorø Kunstmuseum.

Udstillingen ”Lange udsigter” kan ses på Gudhjem Museum onsd. – sønd. kl. 13.00 – 17.00 frem til og med den 22. oktober 2022.
Der er fernisering med gratis adgang den 10. september kl. 13.00, hvor museet er vært ved en lille forfriskning.

Udstillingen indgår i Bornholms Kulturuges program, og gæster med Kulturugens armbånd har gratis adgang den 24. og 25. september 2022. I disse dage afholdes to særarrangementer for Kulturugens gæster:

Rundvisning og samtale

Læs mere om Bornholms Kulturuge her