Gave til Gudhjem Museum

Maleri af Henning Køie

I denne søde juletid er Gudhjem Museum igen blevet betænkt med en gave. Det drejer sig om et maleri af Henning Køie med motiv fra Bokul.

Den glade giver, Lotte Borvang, fortæller i forbindelse med overdragelsen til museet:

“Jeg har dette maleri af Henning Køie – udsigt fra Bokul (35 x 54 cm). Jeg emigrerer helt til Hasle og får lidt mindre plads, så det er jeres, hvis I er interesserede.

Jeg købte maleriet for få år siden i genbrugsbutikken Erikshjælpen i Vimmerby i Sverige og så straks, at det var Bokul, men nogle detaljer i højre side forvirrede mig. Grete Kusk var så sød at gå med op på Bokul. Hun gik med maleriet holdt op foran sig i strakte arme og stoppede pludselig op og sagde: det er her, lige her, det er malet, og så udpegede hun alle husene.

…..Det ville glæde mig, hvis billedet kunne blive i Gudhjem, hvor det hører til.”

Vi tager selvfølgelig med glæde og tak mod den fine gave.

I juni 2019 havde museet en udstilling 3 x Køie med værker af de tre generationer: Ernst, Henning og Kasper Køie. Du kan læse mere om de enkelte kunstnere her.