Seneste gave til Gudhjem Museum

Få et smugkig på værket

Rikke Macholm har skænket Gudhjem Museum dette dejlige maleri, “Sommer i Gudhjem”, som hendes far – Niels Macholm har malet.

Da museet, som bekendt, er lukket for sæsonen, har vi valgt at anbringe billedet, så I alle sammen kan se det, ved at kigge ind gennem det store glasparti ind til udstillingssalen.

På hjemmesiden www.macholm.dk kan man læse følgende om kunstneren: “Niels Macholm blev en af sin generations markante kunstnere, en ener, der ikke kunne sættes i bås. Han valgte at skildre hverdagen gennem familie, hus og have, fest og glæde samt alle de ting vi omgiver os med til daglig. Lagkager, fugle og dannebrog samt glæden ved livets små delikatesser blev hans varemærke. Han gjorde de små og beskedne ting til stor kunst og altid med kærlighed og humor i skildringen. Det er ikke tilfældigt, at de  bøger der er skrevet om ham bærer titler som: Macholms Slaraffenland og  Livets små delikatesser. Niels Macholm skrev i 1990 i forbindelse med en udstilling på Kunstmuseet Trapholt og Bornholms Kunstmuseum: Jeg maler spontant. Når jeg starter, aner jeg ikke, hvad det ender med, jeg vil blot gerne fortælle en historie med mit maleri, mest om familien og hverdagens små begivenheder og ting. Jeg har ikke malet for at leve – kun levet for at male – og helst malet med hjertet.

Macholm har udstillet i ind- og udland, har udført store udsmykningsopgaver. bl. andet gavlen på Gl. Kongevej overfor Planetariet. Han er repræsenteret på mange museer og har modtaget adskillinge hædersbevisninger. Niels Macholm døde 82 år gammel i 1997.”

Vi er dybt taknemmelige for den fine gave.