Vision for Gudhjem Museum

Vision

• At Gudhjem Museum kan danne ramme for skiftende udstillinger med kunst og kunsthåndværk, kulturhistoriske udstillinger, foredrag, debatmøder, musik mv., som er attraktive for lokalbefolkningen og gæster.
  • At Gudhjem Museum tænker Gudhjemegnens position i kunstlivet og byens image omkring ”Bornholmerskolen” ind i deres udstillingsplanlægning.
  • At Gudhjem Museum giver unge og nye talenter på Bornholm indenfor kunst og kunsthåndværk mulighed for at udstille.
  • At Museumsbygningerne og den omgivende Skulpturhave og Sommerfuglemark fremstår attraktivt.
  • At den fredede stationsbygning er velbevaret og kulturarven formidles i respekt for de intentioner, der lå bag erhvervelsen af stationen til museumsformål.

Mission

• Museumsdriftsgruppen planlægger og gennemfører en række udstillinger og aktiviteter med fokus på både ny og ældre kunst, kunsthåndværk og historie knyttet primært til Gudhjem/Melsted/Christiansø området og sekundært til Bornholm.
  • Museumsdriftsgruppen sikrer gode rammer for udstillingsvirksomheden og øvrige aktiviteter på Gudhjem Museum.
  • Aktiviteter på museet er planlagt, så huset altid fremstår i smuk stand og med den nødvendige bemanding af frivillige hjælpere.
  • Museumsdriftsgruppen varetager kontakt til håndværkere m.fl., således at bygninger og udendørs areal til enhver tid fremstår rengjort og i god stand.
  • I samarbejde med og efter input fra foreningens arbejdsgrupper udarbejder Museumsgruppen oversigt over årets aktiviteter og deraf følgende opgaver, som kræver indsats af foreningens frivillige.
  • Museumsdriftsgruppen planlægger bemanding i forbindelse med ferniseringer, udstillinger, møder og andre aktiviteter.
  • Gennem dialog med foreningens frivillige kommer Museumsdriftsgruppen med forslag til nyanskaffelser og forbedringer af husets faciliteter, så de tilfredsstiller såvel de frivillige hjælperes som publikums behov.

Værdier

• Positivt og engageret lokalt fællesskab omkring museumsdriften.
  • Samarbejde med andre bornholmske kulturaktører omkring udstillinger og events.
  • Høj kvalitet i det håndværksmæssige i respekt for den fredede bygnings æstetiske kvalitet.
  • Miljørigtige løsninger vælges i forbindelse med vedligehold og drift.

Formål

• at Gudhjem Museum med sine kulturelle aktiviteter bidrager til, at byen fortsat er attraktiv for såvel faste beboere som for besøgende.
  • at sikre kendskab til Gudhjemområdets betydning indenfor kunst/kultur hos områdets beboere
  • at formidle historien om Gudhjemområdet som centrum for kunst og kultur til gæster på Bornholm
  • at bevare og øge kendskabet til områdets historie
  • at øge besøgstallet på museet.
  • Date 29. september 2021
  • Tags Om os