STEGET OP AF HAVET – Udstilling: 23.3. – 20.10 2024

Værker af Aage Schad

OM UDSTILLINGEN

I den forhenværende stationsbygning har Gudhjem Museum valgt at dedikere tre rum til en udstilling med værker af en kunstner, der arbejdede i Gudhjem i 1900-tallet, og som i dag er ved at være helt glemt. Det til trods for at han i en periode oplevede stor anerkendelse og berømmelse både i Danmark og i udlandet.

Gudhjem Museum blev i 2022 kontaktet af Casper Schad, som Aage Schad er grandonkel til. Han og den øvrige familie, der ejer værker af Aage Schad, vil gerne udlåne dem til museet i forbindelse med en udstilling.  I Museumsgruppen har vi vurderet, at tiden er moden til et gensyn med Aage Schads særlige univers. Udstillingen vil primært bestå af udlån fra familien, samt de værker, museet selv ejer.

Oliemalerier, skitser og ikke mindst nogle af de skulpturer, der gjorde Aage Schad så berømt i en kort periode. Materialet til skulpturerne er fundet på ture langs kysten og består af grenstumper, trærødder og sten, som er blevet bearbejdet ved lang tid i havet og solen. Aage Schad arbejdede videre med det, naturen allerede havde formet, ved at sætte genstandene sammen på nye måder og i nogle tilfælde også bemale dem. Schad kaldte skulpturerne ”Skulptura anadyomene”, som betyder at de er ”steget op af havet”.

Man kunne fristes til at tro, at Aage Schad har mødt Sonja Ferlov, Ejler Bille og Richard Mortensen, som jo netop havde en periode, hvor de skabte skulpturer af materialer fra naturen på Bornholm.

Fernisering med gratis adgang den 23. marts 2024, kl. 14-16

Udstillingen ”Steget op af havet” kan ses på Gudhjem Museum fra den 23. marts – den 20. oktober i de perioder, hvor der også vises særudstillinger i udstillingsbygningen. Se perioder her

OM AAGE SCHAD (1904-1974)

Han var uddannet kunstmaler på Kunstakademiet i København og udstillede på Charlottenborgs forårsudstilling. Det var dog ikke som kunstmaler, han gjorde sig bemærket – men som skulptør.

Han udstillede med stor succes og flotte omtaler i København (1949), Paris (1952), Frankfurt am Main (1953), Berlin (1954) og i Düsseldorf (1954). Berømmelsen varede kun kort og sluttede brat efter en udstilling på Den Permanente i København i 1956.

Aage Schads første besøg til Bornholm var i 1918, og herefter kom han regelmæssigt. I 1932 lejede han atelier i Gudhjem og i 1936 erhvervede han en grund nær Vippebakken, hvor han byggede et markant bindingsværkshus, som stadig kan ses på adressen Grevens Dal 4. Her boede Schad under 2. verdenskrig. Rigtig helårsbeboer var han ikke, men boede skiftevis her og på Amager.

Aage Schad var en markant skikkelse i Gudhjems bybillede, når han gik tur med sit kobbel gravhunde eller kom kørende i åben bil med nedslået kaleche.

Aage Schad levede et ensomt liv, og i 1967 solgte han huset i Gudhjem for at flytte til Spanien. Efter at være blevet syg flytter han til København i 1973, men drømmer om at vende tilbage til Bornholm. Det når han ikke, inden han dør i 1974. Men hans aske er indsat i et gravmæle på den gamle kirkegård ved ruinen af Sct. Anna Kapel i Gudhjem.

Aage Schad besøgte, ligesom mange andre kunstnere også Christiansø, hvor hans skjold indgår i den lange række af kunstnerskjolde, som kan ses i kroens skænkestue. Museet har udgivet en bog om kunstnerskjoldene, som kan købes på museet. Se skjoldet og læs forklaringen på Aage Schads motiv her.(pdf)

Mogens Lau, forhenværende formand for Gudhjem By- og Mindeforening har skrevet en fyldig artikel om Aage Schad, som blev bragt i tidskriftet JUL PÅ BORNHOLM i 2005 (pdf).

De nuværende ejere af huset i Grevens Dal har en beskrivelse af husets historie og de dramatiske begivenheder i forbindelse med deres overtagelse. Læs her.

• Date 14. januar 2024
  • Tags Kommende udstillinger og arrangementer, Lokalarkiv, Udstillinger og arrangementer