Jernbanen og livet på Gudhjem Station: 22. september 2021

Rundvisning med Bent Boesen kl. 13.00- 14.00

Stationen i Gudhjem var endestation for den 18,1 km. lange, smalsporede jernbanestrækning fra Almindingen. Banen blev indviet i 1916 og fungerede som jernbanestation til ruten blev nedlagt i 1952. Herefter var her rutebilstation indtil 1968, og i 1969 lykkedes det en kreds af kunstnere at købe stationsbygningen til museumsformål.

Bygningen er tegnet af arkitekterne Kay Fisker og Aage Rafn, og den blev indrettet med venteværelse, vare- og pakkeindlevering, kontor samt bolig for stationsforstanderen.

I dag er stationsbygningen fredet og fremstår smukt bevaret med en stor del af det oprindelige interiør.

Kom med på en guidet rundvisning, hvor jernbaneentusiast Bent Boesen fortæller om både Gudhjembanen og om dagliglivet på stationen.

Efter rundvisningen er der fri adgang til hele Gudhjem Museum, hvor der i den nyere udstillingsbygning vises bornholmsk glaskunst.

Arrangementet er en del af Bornholms Kulturuge, og det er obligatorisk at have et Kulturugepas, som kan købes på museet. Det giver adgang til en lang række andre arrangementer også. Læs om Bornholms Kulturuge her
Pris for deltagelse i arrangementet kr. 10,-
Begrænset antal deltagere: Køb billet her

Læs mere om Gudhjem Station her