9. april – 8. maj Udstilling: EERIE ROMANTIC

Fernisering med gratis adgang lørdag den 9. april 2022, kl. 13.00

Udstillingen er åben onsdag – søndag kl. 13.00 – 17.00

OM EERIE ROMANTIC

Gaia fortæller: “Med min nye serie “Eerie Romantic” har jeg eksperimenteret med at skildre min bornholmske hjemstavn i et skær af foruroligende romantik og magisk realisme. Jeg har arbejdet med de forvridninger, kontraster og paralleller som jeg oplever fra et nyt perspektiv, når jeg befinder mig på den anden side af vandet.

Jeg mærker i mig selv og i min omgangskreds en hungeren efter romantik, skønhed og ro efter den voldsomme tid, vi alle har gennemgået de seneste par år. Men også en underliggende vagtsomhed, og for nogle frygt for den fremtid, vi går i møde. Det kommer til udtryk i gendyrkning af mytologi og natur men også dets modspil, en dystopisk fremtid, med kaos, neon og plastik.

Derfor har jeg afbildet dyr, natur, mytologi og fremtid, mens jeg undersøger grænsen mellem noget foruroligende og æstetisk smukt, fremført i en blanding af klassisk håndværk og med en umiddelbar og legende tilgang til brug af materialer, farver og overflader.

På Bornholm har jeg altid oplevet den ro og skønhed, men også en boblende magisk energi, man både skal være vagtsom omkring og have respekt for.
Disse ”clash” og temposkift, jeg oplever i min hverdag og i afsavnet til min hjemstavn, har affødt inspirationen og stemningen omkring Eerie Romantic.”

OM GAIA ARMYRANTIS TRAMPEDACH

Gaia Armyrantis Trampedach er en ung kunstner, som er opvokset på Bornholm, og som nu bor i København.

Efter en 3-årig kunstnerisk uddannelse i Jylland, bragte hun sine evner fra både den klassiske tegneskole og fra det mere eksperimenterende virke med tilbage til øen, hvor hun i 2017 etablerede sit atelier i Østermarie. Her begyndte hun for alvor at male og udvide sit kunstneriske univers.
I 2021 tog Gaia til København for at studere ved VERA, skole for kunst og design, og har derigennem arbejdet på sine nyeste værker.

Gaias motivverden bevæger sig nysgerrigt og foranderligt i udtryksform, hvor hun udforsker menneskets krop og sind, vores omgang med hinanden og naturen.

Hun formår at gengive groteske og ubehagelige fænomener med en æstetisk sensitivitet, der giver værkerne en urovækkende og kontrastfyldt skønhed.

Værkerne bliver blandt andet udarbejdet gennem tegning, maleri og skulptur.

Gaia har siden 2018 undervist i croquis tegning i sit atelier. Derudover har hun både haft undervisningsforløb for børn på Bornholms Billedskole i Rønne og på Oluf Høst museet i Gudhjem.

Udover udstillinger på både Bornholm og andre steder i Danmark har Gaia også medvirket i DR1’s program Danmarks Bedste Portrætmaler i 2019 og i flere af TV2/Bornholms programmer.

Følg med i Gaias univers via

Hjemmeside – Facebook – instagram

STAFETTEN SENDES VIDERE

Gudhjem Museum ønsker at give plads til unge kunstnere med tilknytning til Bornholm, og derfor er denne udstilling den første, hvor vi afprøver et koncept, hvor den aktuelle kunstner skal give stafetten videre til en anden ny kunstner, der således får mulighed for at få sin egen udstilling året efter, og dermed også skal vælge den næste i rækken.

Gaia har inviteret keramiker og billedkunstner Cæcilie Kaas Jørgensen til at være den næste, og hun vil være repræsenteret med et enkelt værk på Gaias udstilling.

Besøg Cæcilie Kaas Jørgensens instagram

SÆRARRANGEMENT

Få en rundvisning med Gaia i udstillingen og oplev, hvordan nogle af værkerne opnår et helt nyt udtryk, når de belyses med UV-lys.

29. april kl. 19.00 Læs mere

• Date 28. februar 2022