22. marts – Gudhjems dilemma – debataften

Gudhjems fremtid

Oplæg ved Anita Bay og efterfølgende paneldebat:

Den 6. august 2022 kunne man læse en artikel i Bornholms Tidende, hvor Anita Bay udtalte:

• ”… Det autentiske Gudhjem forsvinder i mængden af tøjbutikker, restauranter og caféer…”
  • ”… Måske har Gudhjem snarere brug for at finde en bedre balance mellem at være en fungerende by med et lokalt liv og samtidig en populær turistby.
  • Som man har set andre steder i Danmark og i udlandet, mister steder, der ser stort på den balance, magien og tiltrækningskraften på turisterne…”

Det nærmer sig sidste udkald, hvis vi skal skabe den rette balance, så vi ikke saver den gren over, vi selv sidder på. Hvis først turisterne fravælger Gudhjem og andre af nordkystens byer, fordi de overskrider grænsen og bliver til rene turistfælder, så er det for sent.

Derfor inviterer Gudhjem By- og Museumsforening til en aften på Gudhjem Museum. Anita Bay sætter sit synspunkt til debat sammen med et panel af personer, som har mulighed for at præge udviklingen af turismen på Bornholm. Vi vil have særligt fokus på Gudhjem denne aften.

Panelet består af direktør i Destination Bornholm Pernille Kofod Lydolph sammen med kommunalpolitikerne: Formand for Natur, Miljø og Planudvalget Helle Munk Ravnborg (Ø), medlem af Natur, Miljø og Planudvalget Søren Schow (V), medlem af Natur, Miljø og Planudvalget René Danielsson (O), samt formand for Fritids, Kultur og Lokalsamfundsudvalget Niclas Fick (Ø).

Esben Ørberg, journalist og næstformand i Bornholmske Borgerforeningers Samvirke, vil styre debatten.

Vi håber, at mange borgere og erhvervsdrivende i Gudhjem vil møde op for at deltage i debatten. Du kan stille spørgsmål til Anita og panelet og fortælle, hvilke ønsker, du har til Gudhjems fremtid.

Debataftenen foregår på Gudhjem Museum den 22. marts kl. 19.00 – 21.30, og der er gratis adgang for alle interesserede.
Dørene åbnes kl. 18.30.

OM ANITA BAY

Anita er født og  opvokset i Tejn. Hun har været ansat som programmedarbejder i Bornholms Radio 1994-96, været redaktør af Højskole bladet 1996-98, debatredaktør på Politiken 1998-2000, minister for udviklingsbistand 2000-2001 i regeringen Nyrup Rasmussen, rådgiver for FN’s flygtningehøjkommisariat 2002-2006, kulturredaktør på Politiken 2008-2013 og i dag direktør i Red Barnets internationale organisation Save the Children.
Anita bor igen på Bornholm ude på landet tæt ved Rø Plantage. Og sidst, men ikke mindst, så åbnede hun sammen med sin mand, kunstneren Christian Bundegaard, i december 2022 atelier – af alle steder – på havnen i Gudhjem!

• Date 10. februar 2023