2. september – 22. oktober SKURET – Keramik udstilling

Anette Leegaard og Alexandru Murar udstiller

Kom med på en rejse gennem processer, værktøjer og materialer frem til de færdige brugsgenstande og unika værker. Gudhjem Museum præsenterer værker af keramikerne Anette Leegaard og Alexandru Murar (Muri).

Udstillingens titel “SKURET” henviser til navnet på de to kunsthåndværkeres fælles værksted og atelier i Nexø, hvor fra alt deres arbejde er udført de seneste år.

Oplev den store variation af overflader og glasurfarver, de to keramikere opnår ved at bruge lokale, bornholmske råstoffer og aske. De arbejder med udgangspunkt i hver deres håndværkstradition: Anette med støbning i porcelæn og Muri med drejning i stentøjsler.

Fælles for Anette og Muri er et ønske om gennem specifikke, faglige kompetencer at blive så selvforsynende som muligt, som keramikere og på den måde skabe en større forankring til samfundet og naturen.

Alternative materialer som forskelligt, lokalt indsamlet træaske og ler danner grundstenene i deres undersøgelser med glasur. De unikke kombinationer danner et bredt spektrum af forskellige overflader og nuancer, som ændrer sig dramatisk fra serie til serie. De afviger meget fra det udtryk, man opnår, når man udelukkende anvender industrielt fremstillede materialer.

Alt brændes i reduceret atmosfære i gas- og brændefyrede ovne, som også har en stor påvirkning på resultatet.

Publikum får et indblik i processen med indsamling af ler og aske, formning af produkterne gennem drejning og støbning, glasur og brænding – og får forhåbentlig dermed en bevidsthed og respekt for håndlavede ting og de ressourcer, der er anvendt til fremstillingen.

Udstillingen kan ses fra den 3. september – 22. oktober, torsdag – søndag kl. 13-17

Der er fernisering med gratis adgang den 2. september fra kl. 14-16.

I forbindelse med udstillingen gennemføres en rundvisning den 8. september kl. 16-17.

Udstillingen indgår i Bornholm Craft Weeks. Læs mere

OM UDSTILLERNE
Anette Leegaard, født 1990
Uddannet fra Kunstakademiets designskole Bornholm i 2019