mar 28

Nyt fra Buster – Carl Oscar Lemvigh

Breve til Bent Johnsen

Gudhjem Museum har modtaget kopi af tre breve sendt fra Buster til Bent Johnsen i årene 1944 -1947.

I forbindelse med udstillingen “Lemvighs Christiansø” i 2022 udgav Gudhjem Museum et udstillingskatalog, hvor Lars Kærulf Møller forfattede teksten om kunstneren. Det var svært at finde materiale, der beskrev Busters liv og værker, men nu har vi været så heldige at få rådighed over disse private breve, som beretter om Busters dagligdag.

Det er især spændende at læse om livet for Christiansøboerne i isvinteren 1946-47, hvor man meget af tiden var helt isoleret fra omverdenen.

Buster var ven med medlemmer af familien Johnsen og kom sammen med dem både i København og i familiens sommerhus i Randkløve. Modtageren af brevene Bent Johnsen var selv maler og tegner. Gudhjem Museum har modtaget kopi af brevene fra Nanna Johnsen, datter af Bent Johnsen.

Læs brevene (åbner som pdf)