sep 08

Ny donation til Gudhjem Museum

25 værker af Carl Budtz-Møller

Glædelig overraskelse

Det var noget af en overraskelse, da museumsgruppen mødte op til møde forleden. Inde i “mødelokalet” var der fyldt godt op med malerier og skitser, som vi ikke var stødt på tidligere. Desuden en mappe med dokumenter, fotos og udklip.

Der er tale om ca. 25 værker af maleren Carl Budtz-Møller (1882 – 1953), som er skænket os i gave af Lisbeth Harbirk. Hun havde arvet samlingen fra sin mor, som havde været veninde med Maria Magdalene Butdz-Møller, kunstnerens hustru.

I samlingen med dokumenter befinder sig bl.a. et katalog fra 1918, hvor Carl Budtz-Møller udstillede hele 571 arbejder i den Frie Udstillings Bygning i København. Ved den lejlighed lykkedes det ham at sælge for svimlende 107.000 kr. på auktion, hvilket ville svare til næsten 4 mio. kr. i dag.

Carl Budtz-Møller var sommerbornholmer med eget hus i Melsted, erhvervet i 1923. Han var en særdeles produktiv kunstner, og mange af hans motiver er fra Bornholm og Gudhjem egnen. Men der findes også rigtig mange malerier, hvor motiverne er udenlandske landskaber.

I forvejen ejer Gudhjem Museum 3 værker af kunstneren, som i øjeblikket kan ses i udstillingen “Find motivet”.

Hermed vil vi bringe en stor tak til giveren af den nye samling.