mar 29

Hvem var Gudhjems romerske kejser?

Han ses i Gudhjem Museums lille gård.

Buste af billedhuggeren Astrid Noack

Ved museets arbejdsdag den 30. april 2022 blev der bl.a. opsat et relief af Mette Høm, som Gudhjem Museum havde fået i gave i 2021.

Det blev anbragt på væggen i den lille gård ud mod Stationsvej. Her stod i forvejen en buste, som var udført af billedhuggeren Astrid Noack – og til den knytter der sig en sjov historie, som kommer her:

“Astrid Noack opholdt sig navnlig i 1930′ erne og 40′ erne en hel del i Gudhjem, efter at hun var vendt hjem fra mange år i Paris og som den første kvinde nogensinde blev medlem af kunstsammenslutningen Grønningen, hvor hun stiftede venskaber med blandt andre bornholmermalerne Niels Lergaard og Povl Schrøder.

Hun boede oftest hos maleren Peter Simonsen, som Gudhjem Museum trak frem af glemslen for nogle år siden med en udstilling. Om sommeren boede han i ”Hyacinten” ved Holkabroens sydlige fæste, hvor hans kone Ingeborg drev en slags pensionat – hovedsageligt for kunstnere.

I Gudhjem omgikkes hun blandt andre Stofa og Niels Lergaard samt Esther og Axel Munch. Og mens de en dag sad og snakkede hos Ernst Køie i Melsted, opdagede Astrid Noack pludselig ”en romersk kejser gå forbi vinduet”, som Niels Lergaard formulerede det. Og Astrid Noack var styrtet efter ham og havde fået ham til at sidde model.

Det var den lokale murermester Andersen, hvor modellen senere blev hugget i sten. Og Gudhjems romerske imperator står i dag i museets lille lukkede gård.”

Ovenstående er et mindre uddrag af en tekst af Peter Tiemroth, som blev bragt i Bornholms Tidende den 28. marts 2009.