maj 03

Fin ny gave til Gudhjem Museum

Tegning af Johan Frederik Tryde

Leif Jensen fra Brøndby har skænket museet en charmerende tegning af Tryde, som nu vil indgå i vores samling, som for Trydes vedkommende fortrinsvis består af portrætter.

Johan Frederik Tryde var en af de meget farverige kunstnere, der holdt til på Christiansø. I årene fra 1922 – 1967 “huserede” han i Bella Vista, det gamle bryggeri på Christiansø. Her dannede huset ramme og bolig for mange af Trydes venner, såvel sportsfolk som vordende kunstnere.

I bogen “Kunstnerskjoldene på Christiansø”, som Gudhjem Museum udgav i år, kan man læse mere om Trydes betydning for kunstnermiljøet på øen.

Værket, som vi har modtaget, er et fint “portræt” af en hjort. Af billedets bagside fremgår det, at det har været udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1938.

Hermed vores store tak for det fine værk.