maj 06

Sommer i Gudhjem

Gave til museet

Vi har igen modtaget et maleri som gave. Et værk med titlen ”Sommer i Gudhjem” af kunstneren Niels Macholm kommer nu i museets eje som en donation fra kunstnerens datter Rikke Macholm.

Niels Macholm (1915 – 1997) var en af sin generations markante kunstnere – en ener, der ikke kan sættes i bås. Han skrev i forbindelse med en udstilling på Trapholt og Bornholms Kunstmuseum: ” Jeg maler spontant. Når jeg starter, aner jeg ikke, hvad det ender med, jeg vil blot gerne fortælle en historie med mit maleri, mest om familien og hverdagens små begivenheder og ting. Jeg har ikke malet for at leve – kun levet for at male – og helst malet med hjertet.”

Macholm modtog Eckersberg Medaljen i 1976 og tildeltes statens livsvarige ydelse i 1985.

Niels Macholm havde tætte relationer til Bornholm og Gudhjem. Han blev i 1944 gift med Ilse Kure fra Kjeldsebygaard, og under krigen havde han kontakt til von Garvens på Abildgård i Sandkås og den kreds af kunstnere, som tilbragte deres somre på Bornholm. I adskillige af Macholms billeder er der da også motiver fra egnen omkring Gudhjem, hvor møllen og kirken går igen.
”Bornholm er den smukkeste plet i Danmark, der er ikke noget at ta’ fejl af…….” er et citat af kunstneren fra bogen ”Macholms forunderlige verden”.

Vi er på museet meget taknemmelige over at modtage så fin en gave.