22. Mai – 13. Juni 2021 – Pia Schjøll: Von Cuba bis Bornholm, Gemälde & Akvarel

Die Seite befindet sich im Aufbau.

OM UDSTILLINGEN:

Kunstneren udtaler: „For mig er Cuba indgangen til en ny og fuldstændig anderledes verden i forhold til mine protestantiske rødder her i Danmark.

I mine malerier har jeg forsøgt at udtrykke samhørigheden mellem musikken, dansen, farverne og mytologien omkring los Orishas, de afrikanske guder, som indgår i Santeria religionen. De udvalgte billeder er produkter af mine indtryk fra deltagelse i Festival del Caribe. Festival de Caribe er en festival, hvor hele den afro-cubanske sjæl og kultur kommer stærkt til udtryk i sin overvældende folklore.“

Pia Schjøll er uddannet på Kunsthåndværkerskolens grafiske linje. I mange år arbejdede hun med grafiske og illustrative opgaver sideløbende med maleriet. Men fra 1980 satsede hun for alvor på maleriet, og hun har udstillet både herhjemme og i udlandet, og hun har undervist i tegning og maling.

Akvarelmaleriet har altid stået hendes hjerte nært, men i de senere år har akrylmaleriets teknik også fundet plads i hendes kunstneriske udvikling. I begyndelsen af 2000-tallet foretog Pia Schjøll flere rejser til Cuba. Den afro-cubanske kultur gjorde et dybt indtryk på hende.  Hun fik et indblik i cubanernes legender og gudeverden, og sammen med hendes egen fantasi førte det til nye kunstneriske udtryk.

Pia Schjøll har bl.a. udstillet i Santiago de Cuba på Galerìa Oriente, Museo Bacardí, Museo Casa Velàsquez og Casa Museo Heredia og i Havana på Asociacíon Cultural Yoruba de Cuba, Teatro Cabildo og Museo Casa de Africa.

På Bornholm har Pia Schjøll tidligere udstillet hos galleri Grete Kusk(med keramiker Peter kofod), Det Blå Hus (Eli Rasmussens galleri,Svaneke), Galleri 2 B, Åkirkeby samt på Svanekegården.

Pia Schjøll er medlem af Billedkunstnernes Forbund. www.imagevent.com/piaschjoell

Pia Schjøll er aktuel med bogen Det ukendte Cuba. Her følger vi i tekst og farvefotos de urgamle religiøse ritualer og skikke, der uantastet har fået lov til at udfolde sig under 60 års kommunistisk styre. Under sine mange rejser til øen, giver forfatteren os adgang til en verden, der er ukendt for de fleste og fortæller veloplagt om de farverige traditioner på den magiske ø.

I tilknytning til udstillingen planlægger vi foredrag og musik ved Pia Schjølls mand, guitaristen Christian Sievert, som spiller flamenco og sydamerikansk musik.  Christian har også tidligere spillet på Bornholm i forbindelse med Pias udstillinger samt i Østerlars Kirke,Cafe Cara, Cafe Klint og Gudhjem Museum.

”Sandheden er at Christian Sievert og hans musik fylder rigtig meget. Både som blændende verdensmusiker og som menneske ved sine meningers mod. Han siger hvad han mener; også gerne mellem numrene til sine koncerter. Han spiller som han har lyst! Det er alderens privilegium og en af de sande glæder ved at blive ældre.
Derudover kan vi glæde os over Sieverts befriende og ubesværede modenhed og enkelthed i sin musik. Det gælder ikke om at levere salver af hurtige toner som accordarbejde, men om at skabe universer fyldt af medrivende musikalske fortællinger”.

(Peter Olufsen, Pladeproducent)

Se nærmere om særarrangementer i kalender.

• Date 14. März 2021