Vision for Gudhjem lokalhistoriske Arkiv

Vision

• Den del af Gudhjems kulturarv, som opbevares på Gudhjem lokalhistoriske Arkiv, er sikret for fremtiden.
  • Samlingen er tilgængelig for offentligheden og stilles til rådighed for forskning og bearbejdning.
  • Samlingen og de forskningsmæssige resultater formidles, så de skaber positiv opmærksomhed om Gudhjem-Melsted området.
  • Formidlingen af den lokale kulturarv tiltrækker turister, der får en positiv oplevelse af høj kvalitet.
  • Historisk interesserede opsøger Gudhjem lokalhistoriske Arkiv, når de søger oplysninger om den lokale kulturarv.

Mission

• Gudhjem lokalhistoriske Arkiv varetager nyere tids kulturhistorie for det område, som tidligere hørte under Gudhjem Sogn på Bornholm.
  • Gudhjem lokalhistoriske Arkiv sikrer væsentlige dele af kulturarven i nærmiljøet omkring Gudhjem og Melsted for eftertiden og udvikler betydningen heraf i samspil med den omgivende verden.
  • Gennem indsamling, registrering, bevaring og bearbejdning af arkivalier, billed- og lydoptagelser, trykt materiale og andre data aktualiserer Gudhjem lokalhistoriske Arkiv viden om kulturarven og gør denne tilgængelig og vedkommende ved formidling i lokalsamfundet.
  • Arkivalier gøres tilgængelige dels ved digitalisering og offentliggørelse via Gudhjem Museums og Gudhjem lokalhistoriske Arkivs hjemmesider og dels ved at være åben for besøg på arkivet.
  • Kulturhistorien formidles ved udstillinger på Gudhjem Museum og ved foredrag samme sted.

Værdier

• Professionel og historisk korrekt behandling, bearbejdning og formidling af de kulturhistoriske arkivalier.
  • Samarbejde med personer og institutioner, der besidder faglig viden om lokal kulturhistorie.
  • Samarbejde med lokale aktører omkring kontinuerlig udvikling af arkivet.

Formål

• at udbrede kendskabet til og forståelsen for den lokale kulturarv og dens kulturhistoriske værdier.
  • Date 10. november 2019
  • Tags Om os