Fremtidens håndtering af affald i Gudhjem

Gudhjems rolle i ‘Wasteman’ projektet

’Wasteman’ er et projekt om udvikling, design og afprøvning af nyt affaldssystem på Bornholm. Projektet skydes i gang med Gudhjem som et af testområderne.

Gudhjem er valgt på grund af de særlige udfordringer, byen har med sine mange smalle gader, manglende fortove, tætbyggede huse uden indkørsler og store niveauforskelle – alt sammen noget, der gør det vanskeligt at indsamle affald – sammenlignet med et traditionelt parcelhuskvarter.

Læs projektets notat om Gudhjem

Det kommer til at berøre os alle, hvordan byens affald bliver håndteret i fremtiden, og derfor er det en god idé at møde frem og dermed få mulighed for at yde indflydelse på, hvordan vi skal tackle problemerne fremover.

Deltag i en eller flere af denne måneds aktiviteter i Wasteman projektet.

Den 22. oktober kl. 16.00 – 18.00 er der informationsmøde hos BOFA i Affaldstårnet, et særarrangement for Gudhjems borgere.

Bliv klogere på nutidens affaldshåndtering og hør om BOFAs vision for 2032, hvor Bornholm skal blive verdens første affaldsfri samfund. Programmet indeholder oplæg og vision, præsentation af projekt Wasteman og rundtur på BOFA.

Læs BOFAs indbydelse til Affaldstårnet.

Hjemme i Gudhjem er der fire arrangementer – deltag i så mange, du kan. Vi kan ikke vente på, at andre løser vores problemer, og vi vil alle sammen gerne slippe af med de nuværende grimme affaldscontainere, som skæmmer byens udseende.

Den 30. oktober kl. 16.00 – 17.30: Byvandring med samtaler om affald i byrummet. Start fra Den Sorte Café på havnen.

Den 30. oktober kl. 19.00 – 21.00: Idé workshop for borgere og fagfolk på Gudhjem Museum. Få inspiration og vær med til at udvikle nye løsninger.

Den 31. oktober kl. 19.00-21.00 Dialog og paneldebat på Gudhjem Museum.

Den 1. november kl. 16.30 – 18.30: Udstilling af de forrige dages arbejde. Det foregår ved Den Sorte Café, hvor der vil være musik og servering af ’klimahapsere’.

Læs BOFAs indbydelse til arrangementerne i Gudhjem.

Tilmelding senest dagen før på mail til wasteman@bofa.dk eller sms til: 3027 9111

Vi håber, at rigtig mange borgere vil vise deres interesse og møde frem.